Hvorfor koster flytting mer enn du tror

Det er ikke uvanlig at flytting tar lenger tid enn man trodde. Flyttejobben er krevende og det tar tid å pakke ned, bære, flytte og kjøre bort alle møbler og flytteesker.

Når du skal flytte vil det fort dukke opp mange uforutsette utgifter. Mange undervurderer hvor dyrt det egentlig er å flytte og hvor mye arbeid samt planlegging som gjøres underveis. Fra utvask, pakking, flytteesker, transport, bortkjøring av søppel, til lagring og frakt – her er en liste over utgiftsposter mange ikke tenker over når de skal flytte.

Hva koster flytting

Det tar lang tid å pakke ned et hjem. I en ellers travel hverdag kan det være vanskelig å finne tid til å pakke ned alle eiendelene dine, og derfor ender mange opp med å ta seg fri fra jobben eller leie inn profesjonell flyttehjelp til en hyggelig pris.

Når du går gjennom alt du har i huset, er det også naturlig å sortere bort en del søppel og inventar som kan doneres. Dette må også kjøres bort og mange betaler byråer for bortkjøring av søppel. I tillegg kan utvask ta lang tid (les mer om flyttevask), og dette må skje etter at alt er flyttet ut av boligen.

Transport i seg selv kan også koste en del penger. Hvis du gjør hele flyttejobben på egen hånd, har du gjerne behov for å leie en flyttebil eller andre transportmidler. Selv om du kun skal flytte til andre siden av byen, kan transportutgiftene ofte komme som en overraskelse. Leier du en flyttebil inkludert sjåfør må du også tenke på bompenger og drivstoff.

Utgifter til flytteesker

Dersom du skal pakke på egen hånd, må du også gå til innkjøp av flytteesker og alt som hører til. Bobleplast, pakketeip, plastfolie, etiketter, beskyttelsesfolie og skumposer – alt tilbehøret har sin pris, og sammenlagt kan dette fort bli dyrt. Mange undervurderer slike ekstrakostnader, særlig om de skal flytte fra et større hus eller bolig.

Har du dyrt inventar eller unike eiendeler? Da må du ofte ha hjelp til å håndtere tungt inventar. Et piano kan ikke forflyttes av en person alene, og dyre malerier må gjerne pakkes i spesiallagde flytteesker. Her må du også tenke på en flytteforsikring, selv om du benytter deg av et byrå.

Mellomlagring

Det er ikke alltid at utflyttingsdatoen klaffer med innflyttingsdatoen. I slike tilfeller kan du ha behov for en midlertidig mellomlagring. Dette kan også koste en del penger om du har et stort flyttelass eller større møbler å oppbevare.

Dersom du bor i en større by, har du muligheten til å sammenligne priser fra forskjellige lagre. Men det er ikke alle som har muligheten til å velge og vrake når det kommer til oppbevaring.

Med et flyttebyrå kan du få hjelp til hele eller deler av flytteprosessen. Fordelen med dette er at du får mye av utgiftene bakt inn i en og samme pris. Da slipper du å forholde deg til ulike leverandører for utvask, transport, pakking, flytteesker og oppbevaring.

Med et flyttebyrå kan du få hjelp til hele prosessen fra a til å. Velger du å bruke flere av tjenestene kan du også ende opp med en god rabatt. Slik blir flyttingen billigere, mer oversiktlig og ikke minst langt mindre stressende.